Waarom Erica als Schadebehandelaar bij Geerts werkt
"Ik vind dat we hier wel echt hart voor de klant hebben. Dus als je hier wilt komen werken dan moet je wel betrokken zijn bij je klant en empathisch zijn. Daar moet je wel echt passie voor hebben.”
Erica werkt sinds december 1996, dus inmiddels ruim 26 jaar, bij Geerts. Ze heeft verschillende functies gehad, maar de afgelopen 10 jaar werkt ze met veel plezier als schadebehandelaar. Ze woont in Oosterhout, met haar man en twee kinderen. Wat houdt haar werk in? Hoe beschrijft zij de werksfeer? Wat vindt zij leuk aan het werken bij Geerts? En wat geeft zij graag mee aan potentiële collega’s?
Hoe ben je bij Geerts terecht gekomen?
Toen ik bij Geerts kwam werken, had ik helemaal geen achtergrond in de verzekeringen. Ik heb hiervoor bij verschillende bedrijven gewerkt op de export afdeling. Ik fietste wel vaak langs Geerts. Toen heette het nog Geerts & Schilderman; ik dacht dus serieus dat het een schildersbedrijf was haha. Maar dat was natuurlijk niet. Toen ik een nieuwe baan zocht ben ik naar een uitzendbureau gegaan en toen was er een vacature bij Geerts. “Waarom niet?” dacht ik meteen. Toevallig had ik pas zelf mijn eigen hypotheek afgesloten en toen dacht ik al “goh, dat lijkt mij ook wel leuk, zoiets bij een financieel dienstverlener”. Toen ben ik op gesprek gegaan en nooit meer weggegaan.
Voor welke functie kwam jij toen?
Toen ik begon waren we met zijn negenen. Ik was ondersteuner van Rob Geerts, de vader van Tomas en Sanne (nu mede-eigenaren van Geerts). Daarna heb ik ook voor meerdere collega’s ondersteunend werk gedaan. Na het overlijden van Rob werd ik gevraagd als hoofd van de binnendienst. Dat heb ik ook een tijdje gedaan.
Een jaar of 10 geleden was het rommelig op de schade afdeling. Het was een komen en gaan van collega’s. Daarom hebben ze me gevraagd of ik op de schade afdeling wilde gaan werken. Ik zat toen ook niet helemaal lekker op mijn plek. Ik dacht eerst nog wel “wat moet ik daar nou doen”. Maar toen heb ik dus de overstap naar schade gemaakt en daar zit ik nu, 9 jaar later, nog steeds.
Hoe vond je het om hier te starten zonder achtergrond kennis?
In het begin heb ik het ook wel een tijdje niet naar mijn zin gehad. Ik moest toch wel even mijn draai vinden. In het begin was het daarom zeker niet allemaal leuk. Het spreken van klanten vond ik in het begin ook spannend. De sfeer was wel goed, dus ik wilde niet opgeven. Je kan niet na een halfjaar al zeggen dat je het niks vindt. Gaandeweg werd het steeds makkelijker en daardoor ook leuker. Daarnaast hadden we een jong team én verhuisden we naar de Mathildastraat. Dat gaf weer een boost.
Vind je dit het leukste wat je bij Geerts hebt gedaan?
Dat denk ik wel. Je hebt veel mensen aan de telefoon dus je hoort hun verhalen, je kan ze ondersteunen en helpen. Maar er zit ook een stukje administratie is. De administratieve afhandeling van een schade doen wij namelijk ook. Dus je zit niet alleen maar de hele dag aan de telefoon. Die afwisseling vind ik fijn.
Wat houdt jouw functie in?
Schadebehandelaar is dat je op alle vlakken klanten helpt wanneer ze een schade hebben. Dit wil zeggen; een klant van a tot z begeleiden in het melden, behandelen en financieel afwerken van een schade. Je bent voor klanten ook altijd bereikbaar voor vragen. Dit kan via de telefoon, mail, WhatsApp en gewoon fysiek op kantoor.
Wat maakt het werken bij Geerts leuk?
Het is een lokaal bedrijf. De klanten die je spreekt, zeker de zakelijke klanten, ken je ook echt. Daar heb je dus ook meer gevoel bij. De korte lijntjes zijn een voordeel. Zeker als je dat vergelijkt met grote bedrijven. Je kan bij ons snel wat gedaan krijgen, eigen inbreng wordt heel erg gewaardeerd en je hebt veel vrijheid.
Welke unieke aspecten heeft Geerts die je niet snel ergens anders zou vinden?
De lokale betrokkenheid. Je ziet dat verzekeraars steeds groter worden. Wij hebben echt nog steeds aandacht voor de klant. Het persoonlijke aspect dat je de telefoon pakt en een schade naar eigen inzicht kan behandelen, dat is heel fijn. De ene klant wilt via internet of via een digitaal schadeformulier de schade melden. De andere klant vindt het fijn om langs te komen op kantoor om samen met ons een formulier in te vullen. Het kan allemaal.Je kan dus echt kijken naar wat de klant nodig heeft. Zo was het vroeger overal, maar wordt nu steeds unieker.
Hoe zou je de werksfeer bij Geerts omschrijven?
Heel goed! Je hebt echt het gevoel dat je met zijn allen voor een tevreden klant gaat. Iedereen heeft hetzelfde doel en helpt elkaar. De korte lijnen zijn ook echt fijn; als er wat is dan loop je even naar een collega om te overleggen.
De sfeer in het schadeteam vind ik ook heel prettig. We hebben jong en oud gecombineerd. We grappen wel eens dat we net een gezinnetje zijn. Dat is wel leuk, want de jongeren hebben ook weer andere kwaliteiten dan wij. Wij hebben meer kennis en ervaring en zij hebben dan weer een frisse blik.
Als je een muzieknummer moest kiezen, dat perfect bij je werk past, welk nummer is dat dan?
Dat is Duncan Lawrence met Arcade. Als ik dat nummer hoor denk ik aan de avond van het Eurovisie Songfestival. Wij vierden toen met het kantoor feest op de SS Rotterdam vanwege het 70 jarig bestaan.
Waar haal jij voldoening uit in je werk?
Het mooiste is natuurlijk dat je een compliment krijgt van een klant, dat ze het fijn vinden wat je voor hen hebt gedaan. Wij moeten soms zoveel moeite ergens voor doen, dan is het heel fijn als dat ook wordt gezien. Als een klant je harde werken waardeert en dit ook laat merken; daar krijg ik energie van.
Is er nog iets wat je aan potentiële collega’s mee wilt geven?
Je staat dicht bij je klant, er is een goede werksfeer, leuke collega’s en een mooie nieuw pand. Ik vind dat we hier wel echt hart voor de klant hebben. Dus als je hier wilt komen werken dan moet je wel betrokken zijn bij je klant en empathisch zijn. Daar moet je wel passie voor hebben. Anders pas je er niet tussen.